ElZap
Auz că începe din nou şcoala şi mă duc cu gândul la şcoala aceea de undeva dintr-un sătuc liniştit, fără evenimente ieşite din comun.
Nici şcoala aceea nu îmi este clar definită în mintea mea. Care din acele şcoli ce s-au prăbuşit sub ochii oamenilor îmi apare acum pe cărarea amintirii?
Să fie şcoala aceea micuţă, acoperită cu paie, la care făcea de gardă un învăţător cu rol decorativ, cu profunde înclinaţii bachice? Şcoala aceea legată în amintirile oamenilor de omul acela scund, ce era purtat în fiecare seară pe drumul de la cârciumă la casa lui, agăţat aidoma unui Hristos răstignit între doi beţivi ce-l târau pe Golgota existenţei sale?
Sau poate e şcoala cea nouă, însă la fel de mică, ce a fost ridicată după ce aia veche a fost pusă la pământ, la care preda învăţătorul cel tânăr sosit dimpreună cu doamna lui învăţătoare asemenea căutătorilor de aur?
Omul acela, pe care niciodată nu l-a auzit cineva cântând, deşi avea o ureche muzicală de invidiat? El care a reuşit să-i urnească pe ţăranii aceia, convingânu-i să se îmbrace curat în fiecare seară, după ce lăsau coarnele plugului, ca să se alinieze în corul satului? Le promisese că o să ajungă cu corul acela departe. Nimeni din sat nu l-a crezut, până când într-o duminică oamenii s-au adunat în jurul aparatelor de radio cu lămpi, ca să-şi asculte corul ce câştigase un premiul întâi pe ţară.
Cu greu aş putea crede, dacă cineva mi-ar spune astăzi, că într-o camera modestă, încălzită cu lemne, o pereche de dascăli tineri şi entuziaşti şi-au sacrificat tinereţea de dragul unui vis.
Nici cămăruţa aceea nu i-a fost lăsată, drept răsplată pentru ce a făcut pentru sat. A fost împins cu toată familia într-un fel de magazie, dependinţă a şcolii în care continua să lucreze.
Chipul domnului învăţător mi-l reamintesc de câte ori deschid YouTube, ca să ascult amintirile feciorului său, ajuns acum un cunoscut interpret de muzică folk.
Vremurile au adus mai apoi în sat alţi învăţători, ba chiar şi profesori cu facultate. Se trecuse la învăţământul obligatoriu de opt ani. S-a terminat cu pelerinajul făcut zilnic până la şcoala cea mai apropiată din satul vecin de o mână de copii care-şi doreau să termine şapte clase.
Profesorii aceia noi stăteau acum în gazdă, pe la familiile mai răsărite din sat şi ne corectau tezele la lumina răspândită de nelipsita lampă cu petrol. Unii dintre ei s-au încumetat să facă şi un fel de cenaclu literar al elevilor. Îmi amintesc câteva dintre ele, şi mă mir cum de atâtea vise au putut să se ţeasă la acea lumină ce abia reuşea să risipească întunericul.
Auz că începe din nou şcoala şi mă duc cu gândul la şcoala aceea de undeva dintr-un sătuc liniştit, fără evenimente ieşite din comun.
Nici şcoala aceea nu îmi este clar definită în mintea mea. Care din acele şcoli ce s-au prăbuşit sub ochii oamenilor îmi apare acum pe cărarea amintirii?
Să fie şcoala aceea micuţă, acoperită cu paie, la care făcea de gardă un învăţător cu rol decorativ, cu profunde înclinaţii bachice? Şcoala aceea legată în amintirile oamenilor de omul acela scund, ce era purtat în fiecare seară pe drumul de la cârciumă la casa lui, agăţat aidoma unui Hristos răstignit între doi beţivi ce-l târau pe Golgota existenţei sale?
Sau poate e şcoala cea nouă, însă la fel de mică, ce a fost ridicată după ce aia veche a fost pusă la pământ, la care preda învăţătorul cel tânăr sosit dimpreună cu doamna lui învăţătoare asemenea căutătorilor de aur?
Omul acela, pe care niciodată nu l-a auzit cineva cântând, deşi avea o ureche muzicală de invidiat? El care a reuşit să-i urnească pe ţăranii aceia, convingânu-i să se îmbrace curat în fiecare seară, după ce lăsau coarnele plugului, ca să se alinieze în corul satului? Le promisese că o să ajungă cu corul acela departe. Nimeni din sat nu l-a crezut, până când într-o duminică oamenii s-au adunat în jurul aparatelor de radio cu lămpi, ca să-şi asculte corul ce câştigase un premiul întâi pe ţară.
Cu greu aş putea crede, dacă cineva mi-ar spune astăzi, că într-o camera modestă, încălzită cu lemne, o pereche de dascăli tineri şi entuziaşti şi-au sacrificat tinereţea de dragul unui vis.
Nici cămăruţa aceea nu i-a fost lăsată, drept răsplată pentru ce a făcut pentru sat. A fost împins cu toată familia într-un fel de magazie, dependinţă a şcolii în care continua să lucreze.
Chipul domnului învăţător mi-l reamintesc de câte ori deschid YouTube, ca să ascult amintirile feciorului său, ajuns acum un cunoscut interpret de muzică folk.
Vremurile au adus mai apoi în sat alţi învăţători, ba chiar şi profesori cu facultate. Se trecuse la învăţământul obligatoriu de opt ani. S-a terminat cu pelerinajul făcut zilnic până la şcoala cea mai apropiată din satul vecin de o mână de copii care-şi doreau să termine şapte clase.
Profesorii aceia noi stăteau acum în gazdă, pe la familiile mai răsărite din sat şi ne corectau tezele la lumina răspândită de nelipsita lampă cu petrol. Unii dintre ei s-au încumetat să facă şi un fel de cenaclu literar al elevilor. Îmi amintesc câteva dintre ele, şi mă mir cum de atâtea vise au putut să se ţeasă la acea lumină ce abia reuşea să risipească întunericul.
Am dezlegat şarada! :)
RăspundețiȘtergereAm şi un răspuns, prefăcut optimist. Cenuşa e dovada că focul a existat. Mai lesne s-ar aprinde iar un foc în cenuşa celui vechi.
Dar sunt unii care, din ignoranţă, din orgoliu, preferă să schimbe locul vetrei, să măture vechea cenuşă, ca să pară că ei ar fi inventat focul.
Părerea mea sinceră, neoficială şi blamabilă este că în orice moment, şcoala are nevoie nu de bănci, nu de termopane, nu de computere, ci de profesori care, indiferent cât de săraci şi nedreptăţiţi ar fi, lasă la uşă nemulţumirile şi tristeţile şi-i învaţă carte pe copii.
Aş fi dispusă să cred că sistemul de învăţământ s-a gripat în ţara asta din pricina mizeriei în care trăiesc dascălii, dacă eu, în ziua în care se ia o decizie ÎMPOTRIVA sistemului sanitar (implicit a mea), aş refuza să-i mai acord asistenţă bolnavului, pe motiv că nemulţumirea mea e mai mare, mai insuportabilă decât durerea lui.
Ori, dimpotrivă, poate tocmai în zile de-astea, de pari luaţi în cap, de şuturi administative, încerc să mă prefac că nu s-a întâmplat nimic, astfel încât evenimentele să nu se repercuteze şi asupra suferindului, că n-are omul ăla nicio vină. Poate chiar fiindu-i de folos, sper să-i câştig încrederea, să-l atrag de partea mea...